السبت، ٢٥ ربيع الآخر ١٤٢٨ هـ

الإتحاد الحر وتجربتي ... الجزء الرابع


جانب من مؤتمر الكيانات الموازيه ودورها في مواجهة الاستبداد


نستكمل الحديث عن تجربتي بالاتحاد الحر ... بعد انقطاع طال شهر تقريباً ... لكن حقيقة لم استطع كتابة هذا الجزء ...
بداية ... أنا اختصرت الكثير من حياة الاتحاد الحر بهذه الأجزاء الأربعه ... ولكن ما ذكرته هو ما أراى وأعتقد أنه آثر في حياة الاتحاد الحر ...
استكمالا فيما كنا نتحدث عنه مؤتمر القاهره الدولي الرابع ...
نظم كما قلنا أمانة الاتحاد الحر بجامعة حلوان مؤتمر [ الكيانات الموازيه ودورها في مواجهة الاستبداد ] ...أتذكر أني لم اجهز كلمتي إلا قبلها بعشر دقائق وتحت ضغط أخواتي أني يجب أن اجهزها فالوقت ازف ...
ولكن انا حقيقة لا أعرف أو لا أستطيع ان اجهز كلمتي قبل المؤتمرات ... عادة ما ارتجل ... او فقط اكتب نقاط للتذكره بمحاور الكلمة فقط ... لكن في هذا المؤتمر كان يجب ان اجهز الكلمه قبلها ... المهم كتبت محاور الكلمة سريعا .... والحمد لله ربنا بييسر ...[ أتذكر أول كلمة قلتها في مؤتمر حاشد بالجامعه احتجاجا على الاساءه للرسول صلى الله عليه وسلم ... وكنت مرتبكه جدا ...ذهبت لألقي كلمتي وقبل ان أصعد للمنصه جاء أحد الامن وقال : شروق جهزتي كلمتك كويس ولا لأ ... المهم بدءت أكلم لكن كنت ماسكه المايك بعيد فصوتي مش واضح وأخ ورايا الله يكرمه عمال يقولي ارفعي المايك شويه يا أستاذه ... كل شويه يقولها ... وانا اصلا مش مركزه لاني كنت بقول الكلمة من غير ورقه حتى فيها محاور الكلمه ... المهم آخر ما زهقت رحت قطعت الكلمة ولفيت للأخ وقلت له هو حضرتك عاوز ايه ؟!!... فوضح لي .. كان موقف سخيف بس عدى ...وقالوا في وقتها انها من أفضل الكلمات ...]
تلى هذا المؤتمر ... رحلة نيلية للقناطر ... كان من المفترض أن تكون للشباب بباخرة واخرى للبنات ... ولكن نظرا لتقصير الشباب في دعاية رحلتهم لم تتم رحلتهم ... ولكن رحلة البنات كانت من أكثر من رااائعه ...
نجح الاتحاد الحر في تحقيق الآتي :
1- الاهتمام بالقضايا الخارجيه [ القضاة ... اعتقال أساتذة الجامعات ... التواجد بالمؤتمرات والفعاليات ...]
2- استطعنا أن نحدث صدى إعلامي واسع ... حيث تناولت أكثر من صحيفه مصريه وغير مصريه موضوع الاتحاد الحر ... كذلك أصبحت المعارضه المصريه تنظر لتجربة الاتحاد الحر على أنها وسيلة للضغط على النظام ...
3- استطعنا أن نجمع الطلاب حول فكره يتفق عليها جميع التيارات ...
4- استطعنا أن نوضح حقيقة عمل الاتحاد الطلابي ... وأنه لا يقتصر فقط على الرحلات والندوات الثقافيه ...

...............
وللحديث بقية

هناك ١٠ تعليقات:

غير معرف يقول...

كل بقرأ الاجزاء دى بحس كانى بتابع مولد طفل ونموه

ده انا بحس كده من بعيد

أكيد انتم حسيتوا اكثر بالشعور ده من ساعة ما بدا فكرة على ورق واكيد اخد تفكير ووقت وجهد ربنا ياجركم عليه الى ان بداتم فى رؤية بشائره ونموه..

وعموما اى تجربة بشرية معرضة للنقصان ان مكانش شرط فيها اصلا ..

ياريت فى التغطية القادمة يا شروق توضحلنا شوية تطور احساس الناس العادية بالفكرة ونظرتهم واحتكاكهم بيها

ومتقوليليش ايه اللى مخليكى بتردى..مش عندك مذاكرة. :(

مللت الصمت يقول...

ايه يا حجه شروق؟؟؟؟

بعد الغياااااااااااااااااب ده كله جايه تقوليلنا الكلمتين دول؟؟؟؟؟

يا شيخه ده انا اتشليت,بقالى كتير جدا افتح مدونتك الاقى نفس الموضوع,عايزين حبه كلام,حبه احداث..

غير معرف يقول...

الحمد لله

انا لما اجي المدونة هنا بحس اني بتفرج على
مسلسل من مسلسلات رمضان
او حلقة من كرتون كابتن ماجد
اللي فيها الدنيا بتمشي بالراحه

يامسهل

شروق الشواف يقول...

الفجرية

حبيبتي بتنوريلي دايما مدونتي لم بشوف ردك

حاضر ان شاء الله

بس عارفه انتي من الشخصيات اللي حسها متابعه مووضع الاتحاد الحر بشكل كبير صح ولا انا غلطانه ..؟

حسيت ده من شاعة لم شفتك اول مره عندنا في البيت ...

عموما انا عوزه اقولك على حاجه

انا بحبك جدااا في الله

يعني من الشخصيات اللي اقتنعت بيها بسرعه ...ربنا معاك
...........

تينجو ...
منوراني ياتنجو

معلش ياحبيبتي

عارفه ...المذاكره والاختبارات دول افضل مرحله صدقيني ...

بعد لم تتخرجي ادنيا بتبقى مختلفه خالص بكره تتخرجي وتفهميني

..........

Biby Cletus...
thanks for your comment

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

مشكوره أختى فى الله شروق الشواف على عرضك لهذه التجربه الرائعه والمفيدة، أنا أول مره أشارك بالرد على مدونتك بس أنا متابع الموضوع ده من الأول ربنا يوفق

والى عبد العزيز مجاهد: ياريت لو مش عجبك الموضوع متدخلش عليه مش معقول كل لما تدخل تكتب نفس الكلام وبعدين المدونه دى حاجه شخصيه يعنى تكتب الى عيزاه فى الوقت الى يريحا والى مش عجبه ميدخلش وياريت تغير من أسلوب كلامك شويه ،اه صحيح كنت هنسى هو كابتن ماجد بيجى يوم ايه والساعه كام وعلى اى قناة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عشان الكرتون ده كان كرتونى المفضل وأنا صغير

غير معرف يقول...

شكرا يا اختي ياحبيبتي على عرضك للتجربه....

وننتظر الباقي

شروق الشواف يقول...

جند الاخوان
شكرا على مرورك واضافتك ...

سمية الشواف

منوره

غير معرف يقول...

بصراحة دا أول يوم لي في المدونة لكن هي ..
مدونة رائعة وموضوع مشوق

وعلى فكرة انا كنت حاضر مؤتمر الاحتجاج على الاساءه للرسول صلى الله عليه وسلم وهي فعلاً كانت من أفضل الكلمات.

إن شاء الله ساتابع المدونة دائماً

اه كنت هنسى السلام الخاص لأخي وحبيبي عبدالعزيز مجاهد

شروق الشواف يقول...

أستاذ خالد محسن

أسعدني مروركم وتعليقكم

وأتمنى أن أكون عند حسن ظن الجميع دائما

وأرجو ألا تكون الزياره الأخيره لك هنا

جزاك الله خيرا